(Ako zvládať) stres počas globálnej pandémie

Autor: Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV | 27.3.2020 o 8:07 | Karma článku: 2,11 | Prečítané:  288x

Kamila Urban z ÚVSK SAV skúma ako mení vnímaný stres počas pandémie využívanie rôznych zvládacích (copingových) stratégií.

To, ako zvládame v živote stres závisí od množstva rôznych podnetov ― stresorov a nášho vnímania závažnosti týchto stresorov. V bežných životných situáciách sa ocitáme pod vplyvom stresorov, ktoré zväčša dokážeme ovplyvniť, teda máme nad nimi kontrolu. V úvodných fázach vnímania stresu nastáva poplachová reakcia, ktorá spúšťa reakciu „boj alebo útek“. Keď táto reakcia tela pominie, ale stresor stále pretrváva, volíme rôzne stratégie zvládania, pričom väčšinou vyberáme z tých, ktoré nám v minulosti už pomohli podobnú situáciu prekonať.  No v čase celosvetovej pandémie koronavírusu sme sa ocitli v situácii, ktorú väčšina z nás ešte nezažila a teda ju môžeme vnímať ako čosi, čo nemáme pod kontrolou.

V takýchto situáciách robíme veci, ktoré síce neovplyvnia samotný stresor (jeho zmiernenie alebo úplné odstránenie), ale ovplyvnia naše prežívanie stresu. Preto, ak sme sa ocitli v dlhodobej stresovej situácii (ako je momentálne prebiehajúca COVID-19 karanténa), priznanie si, že má táto situácia na naše prežívanie negatívny vplyv, je základným predpokladom jej zvládnutia.

Psychoterapeuti a poradcovia ponúkajú niekoľko základných techník, ktoré nám umožnia pracovať s našimi emóciami:

·       Všetky emócie, ktoré momentálne prežívame, úzkosť, zmätok, hnev, smútok, strach o seba či o svojich blízkych sú prirodzené a ich pomenovanie nám môže pomôcť ich zvládnuť.

·       Udržujme sociálnu podporu a sledujme príznaky stresu na našich blízkych a deťoch.

·       Uvedomme si, že nás situácia vyčerpáva emocionálne aj fyzicky.

·       Trávme menej času na sociálnych sieťach a čítaním správ o šírení vírusu či pozeraním televízie. Štúdie ukazujú, že tieto činnosti môžu zvyšovať úroveň úzkosti.

Súčasné karanténne opatrenia ovplyvňujú mnoho aspektov nášho správania. Na zvládnutie reštrikcií a zmeny denného režimu je dobré hľadať spôsoby, ktoré nám umožnia nadobudnúť pocit kontroly nad svojim životom.

·       Aktívne vyhľadávajme aktivity, ktoré nás napĺňajú, bavia, robia nám radosť a sú pre nás zmysluplné a zaraďme ich do každodennej rutiny.

·       Vytvorme si denné rutiny, v ktorých oddelíme čas na prácu a oddych.

·       Zamerajme našu pozornosť na veci, ktoré môžeme ovplyvniť.

·       Primeraná fyzická aktivita znižuje úzkosť, skúsme do našej novej rutiny pridať cvičenie.

Ak predložené stratégie nefungujú alebo ak máte pocit, že je vaše prežívanie v danej situácii príliš intenzívne, je v každom prípade vhodné obrátiť sa na odborníkov alebo odborníčky v pomáhajúcich profesiách. Treba myslieť na to, že ľudia žijúci sami, starší ľudia alebo deti sú v tejto situácii skupinami, ktoré môžu byť stresom najviac ohrozené.

Ak sa chcete s nami podeliť o to, ako Vy osobne zvládate stres v čase pandémie, prosím, vyplňte anonymný dotazník na tomto linku: https://bit.ly/zvladani_stresu_v_epidemii

Kamila Urban, Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?